Mandi Songsang?? Biar Betul??

Pernah dengar mandi songsang? betul ker ada orang mandi songsang? Bunyi macam pelik kan? tapi jangan tak tahu, kadang-kadang tanpa kita sedar, kita pun ada buat sama mandi songsang ni..

Agak agak macam ni ke mandi songsang? Kalau macam ni, jenuh la nak mandi. Nak ambik masa menyongsangkan diri je dah 30minit. 🙂


Mandi songsang ni sebenarnya amalan mandi bermula dari kaki, ke atas. Berlawanan dengan kita mandi membasahkan kepala dahulu baru bahagian badan lain ke bawah. (Mesti pernah kita buatkan? Yela, sementara tunggu air yang sejuk jadi  kurang sejuk, kita siram je kaki sampai boring..;)
 

Kebaikan Mandi
Songsang

  • Menjadikan pengamalnya
    awet muda dan fresh.

  • Mengembangkan salur
    darah otak- menjadikan sistem darah di bahagian otak jadi bertambah baik untuk
    berfungsi.

  • Menjadikan sistem
    pertahanan badan akan bertambah baik fungsinya seterusnya menjana sistem hormon
    badan dengan lebih hebat untuk tahap kesihatan yang
    maksimum.

  • Mengurangkan tekanan
    (Stress) yang telah dihasilkan oleh otak.

  • Melancarkan perjalanan
    darah.

  • Menjadikan pengamal
    semakin pintar

  • Meninggikan daya
    ingatan

  • Mengelakkan atau
    Mengurangkan sakit kepala

  • Menjadikan state mood
    yang tenang dan ceria

  • Menjadikan jiwa
    sentiasa bersemangat

  • Memiliki daya ketahanan
    mental

  • Menambahkan semangat
    berani

  • Menguatkan gusi dan
    gigi
Apa akan berlaku
bila mandi bermula pada bahagian kepala pula?

Dengan mandi
bermula pada bahagian kepala, ia akan memberikan kesan buruk kepada otak dan
seterusnya akan memberikan kesan yang buruk pada kesihatan diri. Sistem saraf
pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan membuatkan
sistem otak akan terjejas. 
Cara mandi biasa
akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah. Seluruh sistem
hormon dan kimia badan adalah diatur dan disettingkan di dalam kepala, maka cara
mandi biasa lebih banyak akan memberikan kesan yang buruk kepada sistem
pertahanan badan.
Untuk kanak-kanak, amat bagus sekali mandi songsang ni. Insyaallah anak akan jarang demam.
 
Sithy, 0128879897

Leave a Reply