Cara pastikan steak anda masak

Selalu tak korang ada masalah bila masak steak? dah masak ke belum? eh, belum…eh, hangus pulak. eh, masak luar, mentah dalam? Bagi yang suka tapi jarang buat BBQ, akan slalu la menghadapi masalah ni (kalau dah slalu buat BBQ, mmg expert lah kan?)
 

 
 

 

So, macam mana nak pastikan? Cuba ikut gambar di atas. Buat kat tangan anda sendiri. Bila mentah, lembut je rasa kan? makin ke arah jari kelingking, makin kenyal rasa isi nya. Macam tu la rasa daging bila dah cukup masak. Hebat kan??

Pastikan, bila anda BBQ, jangan biarkan daging tu terbakar hitam. yang hitam tu penuh carcinogen. Carcinogen ni la yang boleh sebabkan cancer. Sebagai penimbal kepada carcinogen tu, kita digalakkan ambik timun. Sebab tu, kalau org jual satay, mesti ada timun. korang perasan tak? So, makan la timun bersama2 dengan yang daging ke, ikan ke yang dipanggang.

Amacam? Learn something for today??

Great!!!!

** Nak tahu apa carcinogen boleh buat sampai boleh sebabkan cancer, sila tungggguuuuu…
 

Leave a Reply